Ångerrätt, öppet köp, byte och återköp

Ångerrätt/öppet köp:

Du som konsument har 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. 

Du kan ändra din beställning eller ångra din beställning till dess att vi har packat och bokat leverans av paketet. Ring oss på 0920-248170 så hjälper vi dig. Så fort det är paketerat och hämtning är bokad kommer varan att skickas iväg och kunden får ombesörja med återskick av paketet.

 

Acctive erbjuder 14 dagars öppet köp från det att du har tagit emot varorna. Det betyder att du kan ta emot varorna och fundera om du vill behålla dem. Om du ångrar dig och väljer att skicka tillbaka någon av eller alla varor så meddelar du detta till support@acctive.se. Om du ångrar ett köp så ombesörjer du att betala frakten för att skicka tillbaka varan till Acctive. Observera att det EJ är ett tillåtet att skicka tillbaka varan mot postförskott. Alla merkostnader som Acctive får i avseende med returfrakten kommer att debiteras kunden.

 

Om du har öppnat paketet och tagit ut varorna så gäller följande:

 

Varor måste returneras i nyskick till oss! Så länge du inte har bestämt dig för att behålla varorna är det Acctive´s egendom.

Det betyder att alla varor och dess emballage måste returneras i ett sådant skick att det går att sälja till annan kund. Det är ok att prova kläder, skor och utrustning om de returneras i samma skick som de levererades till kunden. Alla varor måste skickas tillbaka i sin originalförpackning/kartong och emballeras så de klarar en transport tillbaka till Acctive utan att bli transportskadade. Om varorna är slarvigt paketerade så de blir skadade under transporten räknas de som köpta av kunden. Kunden är betalningsskyldig för varorna oavsett om de vill behålla dem eller ej. Om det returnerade paketet är väl paketerat men skadat under transport blir det transportbolaget som står för detta.

 

Viktigt! Var väldigt noga med att hantera varorna varsamt så ni kan returnera dem ifall ni ångrar ert köp.

 

Om följande är synligt på varan godkänns EJ retur av vara:

  • Varans originallappar är bortklippta och saknas eller ligger löst i kartongen

  • Varan har hanterats på sådant sätt att den är solkig, fläckig, t ex från läppstift, hudkräm, lotion eller annat som lämnat synliga spår

  • Varan returneras med ej borttaget hår, päls, hudavlagringar eller annat som får plagget att se använt ut.

  • Varan är skrynklig, tillbucklad eller förvanskad att den inte går att sälja vidare till annan kund

  • Förpackningens plombering är bruten. Tex en förpackning eller burk är öppnad, plomberingen är bruten så att innehållet är åtkomligt. Kosttillskott som är öppnade tas EJ tillbaka då de räknas som livsmedel och måste hanteras därefter.

  • Skor, kläder, utrustning som är provade inomhus eller utomhus och har blivit skitiga av smuts, väta eller annat så de ser använda ut.

  • Varan är tvättad med någon form av tvättmedel eller rengöringsmedel för att ta bort ev fläckar som kan ha kommit av att kunden provat varan vårdslöst eller använt varan 

 

I alla återköp rekomenderas att ni tar kontakt med Acctive på info@acctive.se eller 0920-248170 för information vad som gäller för ert köp

 

I de fall där en retur av vara nekas pga ovanstående punkter anses varan köpt av kunden. Om kunden har skickat tillbaka varan till Acctive utan att först ha verifierat med Acctve att ett ångrat köp är ok har Acctive inget ansvar att kostnadsfritt skicka varan tillbaka till kunden. Om kunden önskar varan tillbaka står kunden för fraktkostnaden för att få tillbaka varan.

Var därför noga med att hantera varorna varsamt till dess att ni bestämt er för att behålla dem.

 

Varan hämtas ej ut av kund från utlämningsställe

Om du medvetet eller omedvetet inte har hämtat ut ditt paket så kommer det skickas tillbaka till Acctive från levernatörens utlämningsställe. I dessa fall gäller inte ångerrätten varvid Acctive kommer att fakturera dig på 250 kr som täcker upp de frakt och timkostnader som Acctive har haft med paketet.

 

Bytesrätt:

 

Acctive erbjuder 14 dagars bytesrätt på varor som levererats till dig. Om du är nöjd med varan du beställt men tex behöver byta storlek så kontakt Acctive på 0920-248170 och meddela ärendet. I de fall vi har en utbytesvara enligt kundens önskemål så skickas den till kunden så fort vi har fått tillbaka varan och verifierat att den är i säljbart skick. Saknar vi den vara kunden önskar men kan beställa hem den så skickas den så fort den finns i lager igen. Om varan ej går att få tag på mer (utgått ur sortimentet) så krediteras varan till kunden och full återbetalning erhålles.

Vid alla byten av varor betalar kunden returfrakt för varan samt frakt för den nya varan.

 

Återköp:

Om kunden ångrat sitt köp och varan som skickas tillbaka är i sådant skick att den kan säljas till andra kunder så erhåller kunden full återbetalning för varan. Om varan köptes till kampanjpris och kampanjen är avslutad då kunden vill returnera varan så återbetalas kampanjpriset och inte det ordinarie pris som eventuellt står i shoppen.

En vara som är under utförsäljning pga att den utgår ur sortimentet återköps EJ mot återbetalning utan kan skickas tillbaka i utbyte mot någon annan vara i shoppen. Kontakta alltid Acctive för att reda ut hur detta görs på bästa sätt.